Den offentlige transport skal være nok i sig selv

Det seneste stykke tid har der været meget snak om en bestemt busforbindelse, 118-918X. Snakken har været nødvendig, fordi den vidner om at nogle beslutningstagere tydeligvis ikke er dygtige nok til at drive den kollektive trafik. 918X er blot det seneste eksempel på dette, men langtfra det eneste.

Af Rasmus Bøgh Vinther, Byrådskandidat for Beboerlisten

Som ung studerende er jeg afhængig af at kunne komme med bussen frem og tilbage, men det er både dyrt og meget tidskrævende. Kvaliteten er svingende, og det er ikke chaufførernes skyld. Det er derimod Region Midtjylland, som hele tiden sparer med den ene hånd i Randers og tilfører flere midler til andre kommuner med den anden.
Også i Randers Kommune har man IGEN i år har valgt at indføre besparelser på den offentlige transport i Randers.
Det kan vi i Beboerlisten selvfølgelig ikke være med til, hvorfor disse besparelser ikke er med i det budgetforslag vi har lavet i samarbejde med Velfærdslisten og Enhedslisten. Desværre har det søvnige flertal vist sig ligeglad med den offentlige transport. Det er ikke længe siden, man gik fra at have 6 til 4 bybusser, hvor der maksimalt gik en halv time mellem hver afgang, mens der ved nogle af busserne kun gik et kvarter mellem hver afgang.

Den offentlige transport skal være så god at behovet for en bil er så lille som muligt

Det er helt centralt for Beboerlisten og jeg, at den offentlige transport ikke skal ses som et alternativ til det at bruge bil. Den offentlige transport skal være så god, at behovet for en bil er så lille som muligt. Selvfølgelig er der situationer, hvor offentlig transport ikke kan gøre det ligeså smart og hurtigt som en bil, men antallet af situationer, det drejer som om, bør vi reducere mest muligt. Med andre ord så skal den offentlige transport være noget, man ser som den naturlige løsning og så supplere med bilen. Den offentlige transport skal være nok i sig selv.

Det bedste ville være at det var helt og aldeles gratis at stige ind i en bybus, uanset hvem man er, hvor man er, og hvornår man stiger på. Det er en af de bedste løsninger på de trafikale problemer vi ser over Randers Bro samt andre steder i kommunen.
Rasmus Bøgh Vinter stiller op for Beboerlisten. Hans mærkesager er: Aktiv omstilling til en grøn og bæredygtig kommune – Gratis bybusser – Bedre offentlig transport, så det rent faktisk bliver et attraktivt tilvalg for borgerne – Gratis og hurtig psykologhjælp til børn og unge.

Fremtidens offentlige transport

Vi ønsker derfor, at der skal være så nemt og så billigt som muligt at bruge den offentlige transport. Det bedste ville være at det var helt og aldeles gratis at stige ind i en bybus, uanset hvem man er, hvor man er, og hvornår man stiger på. Det er en af de bedste løsninger på de trafikale problemer vi ser over Randers Bro samt andre steder i kommunen.
Kan man have 30 mennesker i én bus i stedet for 30 biler, så er der alt andet lige mindre trafik. Det sparer også de mennesker, der i forvejen tager bussen, for en masse penge som de nu kan bruge i byens butikker. Det er generelt nogen af dem, der har færrest penge, der tager den offentlige transport, fordi bilen er for dyr. Dem ønsker vi i Beboerlisten at kæmpe for, samtidig med at dette indgreb vil gøre noget godt for alle borgerne i Randers Kommune, hvilket er det, vi allerhelst vil i Beboerlisten. At gøre Randers Kommune til en kommune der stiller alle i befolkningen lige godt.

Den offentlige transport har således en stor opgave i forhold til at reducere co2 udledningen i Randers Kommune. Den offentlige transport skal være så god at behovet for en bil er så lille som muligt

Ikke nok med at det er mere effektivt at have en fuld bus frem for et utal af biler, så sparer det også en masse co2, som bilerne ellers ville have udledt ved at holde i tomgang og kø på broen. Den offentlige transport har således en stor opgave i forhold til at reducere co2-udledningen i Randers Kommune. Det er hermed også et krav for os, at alle busser i Randers Kommune, skal være eldrevne så hurtigt som muligt. Og vi bør selvfølgelig samtidig sikre, at den el, vi forbruger, produceres af vedvarende energikilder.
Derved reducerer vi også den mængde co2, som bussen trods alt udleder. Pr. person udleder man pludseligt meget mindre co2 ved at tage den nu gratis offentlige transport.

Et af vores mere vidtgående forslag har faktisk været afprøvet i andre kommuner med stor succes. Nemlig at gøre al bybustrafik gratis for alle.
Det viser sig, at udgiften til dette er forholdsvis lille, og effekten ifht. hvor mange borgere der benytter bussen, er stor.

SENESTE ARTIKLER

DOWNLOAD BEBOERLISTENS
VALGAVIS 2021